عمارت دهدشتی؛ خانه‌ای باصفا در قلب بوشهر

اصفهان شهری با بناهای تاریخی و رازهای سربه‌مهر مانده است. حمام شیخ بهایی اصفهان یکی از همان بناهای تاریخی این شهر است که به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد و سیستم گرمایشی شگفت‌انگیزش، در میان حمام‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. این حمام فقط با یک شمع گرم می‌شود!

راز این حمام در سیستم گرمایشی آن نهفته است تا به امروز مدنظر بسیاری معماران و دانشمندان قرار گرفته است.
اگر به اصفهان سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم سری به این حمام تاریخی بزنید تا از این شاهکار معماری و مهندسی ایرانیان در دوران صفویه لذت ببرید؛ همچنین می‌توانید پس از دیدن از حمام به سراغ سایر مکان های دیدنی اصفهان مثل مسجد جامع و خانه قزوینی‌ها بروید و این شهر تاریخی را قدم‌به‌قدم کشف کنید.

تاریخچه حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی اصفهان، بنایی تاریخی و یادگاری از دوره صفوی است که با معماری شگفت‌انگیز و سیستم گرمایشی منحصربه‌فرد خود، در میان حمام‌های تاریخی ایران شهرت خاصی دارد.
این بنا در زمان حکومت شاه‌عباس اول صفوی و به دستور او در سال ۱۰۲۵ قمری،به‌دست شیخ بهایی، دانشمند و معمار نامدار آن دوره ساخته شده است. این حمام در زمان ساخت خود، یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین حمام‌های ایران به شمار می‌رفت و از شاهکارهای مهندسی شیخ بهایی محسوب می‌شد.

در گذشته، حمام شیخ بهایی که جزو آثار ملی به شمار می‌رود، در تملک حدود ۳۰ نفر از افراد مختلف بود؛ اما خوشبختانه در سال ۱۳۹۷ شمسی، سازمان میراث فرهنگی اصفهان، این بنا را از مالکینش خریدند و بازسازی و مرمت کردند. هرچند حالا این بنا به ویرانه‌ای متروک تبدیل شده است.

حمام شیخ بهایی کجاست؟

حمام شیخ بهایی در شهر اصفهان، خیابان عبدالرزاق، کوچه شیخ بهایی، میان مسجد جامع و هارونیه در بازار کهنه، نزدیک بقعه درب امام قرار گرفته است.

 

فهرست مطالب

هتل‌های نزدیک

دُنسه هتل بخردی 1.2 کیلومتر فاصله
مشاهده هتل
اشتراک گذاری

ثبت دیدگاه شما هم برای دُنسه دیدگاه ثبت کنید

(خیلی خوب)